INTERNAT
"Żyć, uczyć się, pracować, być członkiem grupy rówieśniczej" - to marzenie każdego człowieka. Wszyscy chcemy czuć się kochanymi,
potrzebnymi, czerpać z życia jak najwięcej radości.
Internat jest placówką opiekuńczo-wychowawczą wchodzącą w skład Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego im. Jana Pawła II w Tczewie.
Głównym zadaniem placówki jest zapewnienie wychowankom właściwie zorganizowanej opieki, rewalidacji i wychowania, w tym przygotowania do samodzielnego życia w integracji ze środowiskiem.
Internat jest szansą dla osób, które ze względu na odległość dzielącą Ośrodek od miejsca zamieszkania nie mogłyby na co dzień uczestniczyć w zajęciach edukacyjnych, rewalidacyjnych i wychowawczych. Członkowie grup wychowawczych internatu to osoby niepełnosprawne intelektualnie w wieku od 7 - 24 lat, Szkoły Przysposabiającej do Pracy, Szkoły Zawodowej, Ośrodka Rewalidacyjno-wychowawczego, Szkoły Podstawowej oraz Przedszkola. Naszym podopiecznym zapewniamy całodobową opiekę, od poniedziałku do piątku przez cały rok szkolny z przerwą wakacyjną, ferii szkolnych i przerw świątecznych.
Wychowankowie internatu zamieszkują w przyjemnie urządzonych, 2-3 osobowych pokojach z łazienkami dostosowanymi do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz mają pełne całodzienne wyżywienie. Każdy z wychowanków jest członkiem grupy wychowawczej liczącej 8 osób. Zróżnicowany wiek i stopień zaradności każdego z wychowanków pozwala na zastosowanie systemu "rodzinkowego" (starsi i sprawniejsi pomagają młodszym i mniej sprawnym kolegom). Taka forma wzajemnej współpracy wpływa na pozytywne relacje w grupie, buduje atmosferę wzajemnej życzliwości, zaufania i tolerancji.
Opiekę nad każdą grupą wychowawczą internatu sprawuje wychowawca-koordynator grupy wychowawczej. W codziennej pracy stawiamy na jak największą w miarę możliwości samodzielność wychowanków, rozwój ich indywidualnych zdolności i zainteresowań, nadzór nad postępami w nauce. Pomaga w tym stały kontakt z nauczycielami zajęć edukacyjnych, z którymi omawia się również bieżące potrzeby dzieci, metody pracy zarówno w szkole jak i po zajęciach edukacyjnych. Wychowawcy poszczególnych grup dbają o bezpieczeństwo swoich podopiecznych, nadzorują ich czynności higieniczne, otaczają opieką, niczym rodzice zastępczy, z jednej strony stawiający wymagania swym pociechom, pokazujący najlepsze wzorce, a jednocześnie służący dobrą radą, otaczający czułością. Wychowawcy utrzymują stały kontakt z rodziną lub opiekunami podopiecznych, wspólnie omawiają ewentualne problemy, szukając najwłaściwszych rozwiązań. Ponadto stały kontakt z ośrodkiem to dla wielu rodziców ogromnie ważny element, gdyż dla wielu z nich codzienny kontakt z dzieckiem daje poczucie pewności, że czuje się ono akceptowane, rozumiane i bezpieczne.
Codzienna praca w internacie przebiega w oparciu o Indywidualne Programy Wychowawcze, które opracowywane są dla każdego z wychowanków, zawierają one także wskazania z orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego. Organizowane na tej podstawie zajęcia mają na celu zarówno usamodzielnienie podopiecznych, jak również pobudzanie ich do większej aktywności poprzez udział w życiu kulturalnym miasta (wyjścia do miejsc użyteczności publicznej), rozwój zainteresowań poznawczych i kulturalnych. Taka forma zajęć to dla podopiecznych swoisty trening umiejętności społecznych: nawiązywania prawidłowych relacji interpersonalnych z szerszym gronem społeczeństwa, nauka samodzielnego dokonywania zakupów, korzystania z komunikacji miejskiej, zachowania w miejscach użyteczności publicznej, ogólny rozwój zaradności życiowej.
Internat zapewnia wieloaspektowy rozwój zainteresowań i kompetencji poprzez zajęcia w atrakcyjnie wyposażonych pracowniach i świetlicy "Laboratorium Przyszłości".
|