| Dobry start. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych w Municypalitecie Zestafoni
 II Moduł projektu - Wizyta w Zestafoni - 20-27.05.2023r.    |   
    Wizyta w Zestafoni - 13-17.09.2022r.    |   
    Plan szkoleń    |   
    Szkolenia dla terapeutów - 15-29.10.2022r
 
 
Projekt realizowany  jest  przez Stowarzyszenie  Na  Rzecz  Szkolnictwa Specjalnego  w   Tczewie w partnerstwie z Zespołem Placówek Specjalnych w Tczewie. Partnerami ze strony gruzińskiej są; Stowarzyszenie Orioni z Zestafoni oraz Mer Zestafoni.
  Projekt zakłada rozszerzenie działań w zakresie terapii, edukacji i aktywizacji osób niepełnosprawnych w Gruzji. W ramach projektu, po dokonanych w październiku 2019r. uzgodnieniach z Merem Zestafoni Panem Giorgi Goglichidze, z Wicegubernatorem Imereti Panem Iosebem Khakhaleishvili, Panią Teą Gwararadze z Ministertwa ds Przesiedleńców Wewnętrznych z Okupowanych Terytoriów, Pracy, Zdrowia i Spraw Społecznych Gruzji, z Panią Janą Peradze Prezesem Stowarzyszenia Orioni, planowane są działania zmierzające do powstania bazy wczesnego wspomagania rozwoju dzieci w wieku 0-7 lat.  Władze Zestafoni zobowiązały się do przekazania na cele Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych wyremontowanych i przystosowanych pomieszczeń sąsiadujących z siedzibą Stowarzyszenia Orioni.
 Dzięki zakupionemu busowi do systemu wsparcia włączona zostanie grupa dzieci, szczególnie dziewczynek, niepełnosprawnych z terenów wiejskich. Przeszkoleni będą rodzice dzieci niepełnosprawnych, nauczyciele i terapeuci Centrum Orioni. W działaniach będą brać również udział studenci. Dzieci objęte wczesnym wspomaganiem rozwoju po ukończeniu 7 roku życia będą kontynuować terapię w Cetrum Orioni do 17 roku życia. Stworzone zostaną warunki bazowe i kadrowe do ciągłości terapii od 0-17 lat.
 W ramach wprowadzania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, przedszkolnych zostanie 20 nauczycieli przedszkoli i wydany zostanie poradnik metodyczny. W pięciu przedszkolach powstaną gabinety edukacji włączającej.
 Obecnie Orioni prowadzi zajęcia dla garstki dzieci, w oparciu o wynajęte dwupokojowe mieszkanie, stare klocki i maskotki. Ze Stowarzyszenie Orioni współpracuje siedmiu psychologów z certyfikatami wiedzy o deficytach rozwojowych wydanych przez Ministerstwo.
 System wsparcia dzieci niepełnosprawnych w Gruzji jest szczątkowy. Dzięki kilkuletniej współpracy z Teą Gwamaradze z Ministerstwa Pracy, Zdrowia i Spraw Społecznych Gruzji udało się uwzględnić w programie rządowym wczesne wspomaganie rozwoju dziecka. Ministerstwo zleca organizacjom spełniającym warunki kadrowe prowadzenie wczesnego wspomagania, jednak brakuje bazy i specjalistów. Oczekiwane jest włączenie rodziców do procesu terapii . Wsparcia wymagają środowiska osób niepełnosprawnych z terenów wiejskich, szczególnie dziewczynek, które pozostawiane są poza marginesem wsparcia.
 W 2019 roku Centrum Interwencji i Terapii przeprowadziło badania na 50 małych dzieciach wykazujących zaburzenia z terenu Municypalitetu Zestafoni . Ujawniły one u wszystkich diagnozowanych dzieci niepełnosprawność, w tym u 20 dzieci autyzm. Tylko 15 z tej grupy uczęszcza do przedszkoli.
 Po rozmowach z Merem Zestafoni oraz Wicegubernatorem Imereti ustalono, że do projektu włączone zostaną dzieci z rejonów wiejskich. Wyniki badań ankietowych oraz wywiadów wskazują, że konieczne jest przygotowanie bazy i specjalistów oraz szkolenie rodziców w zakresie terapii domowej. Władze lokalne oczekują wsparcia w tym zakresie. Pani T. Gwamaradze uważa, że powstanie Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest szansą na tworzenie specjalistycznych placówek tego typu w innych rejonach Gruzji. Stworzone zostaną warunki do ciągłej i globalnej terapii dzieci niepełnosprawnych już od urodzenia.
 
 Beneficjenci projektu to:
 
 
Projekt jest finansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw  Zagranicznych RP.40 dzieci niepełnosprawnych w wieku 0-7 lat, które objęte będą wczesnym wspomaganiem rozwoju, co roku kolejna 10 dzieci zostanie włączona do terapii;16 terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którzy obecnie związani są ze Stowarzyszeniem Orioni, a po szkoleniach i warsztatach będą pracowali w utworzonym Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych;20 nauczycieli przedszkoli oraz pedagogów, pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi;10 studentów kierunków pedagogicznych i psychologicznych;30 rodziców dzieci niepełnosprawnych, którzy przeszkoleni zostaną w zakresie terapii domowej. Projekt realizowany jest w dwóch modułach:
 
w roku 2022 - finansowanie w ramach dotacji w kwocie 419 880 złotych,w roku 2023 - finansowanie w ramach dotacji w kwocie 568 100 złotych. 
    Wizyta  studyjna  w  Zestafoni   -  13-17.09.2022r.
 Na  pierwszą  oficjalną wizytę   w ramach  projektu "Dobry start" do  Zestafoni  pojechali:  Wojciech  Rinc - koordynator  projektu,  Marlena Modrzejewska-Trocha - terapeuta, specjalista z zakresu projektowania i funkcjonalności gabinetów i pracowni do pracy z osobami niepełnosprawnymi, Sebastaian Demps specjalista z zakresu budownictwa  oraz  Vladimeri Kaperski - tłumacz. Głównym  celem  tej  wizyty było  przygotowanie   Stowarzyszenie "Orioni"  pod  względem    organizacyjno-planistycznym  do  realizacji   projektu,  a  także  zaprezentowanie  założeń  projektowych   władzom  lokalnym,  rodzicom, terapeutom, dyrektorom przedszkoli.
Pobyt w  Zestafonii  rozpoczęło  spotkanie organizacyjne  z  przedstawicielami  Stowarzyszenie  "Orioni", m.in. z  dyrektorem  centrum  Naną  Peradze, na którym  przedstawione  i  omówione  zostały   poszczególne działania  projektowe.
 
   Podczas  pobytu   była  możliwość  goszczenia   w szkole   współpracującej  z   Centrum  "Orioni", a  tym  samym zapoznanie  się  z  aktualnymi rozwiązaniami  systemu  szkolnictwa   funkcjonującego   w  Gruzji.
Odbyło się też   oficjalne  spotkanie  w  Merostwie  z  Merem   Zestafoni.
 
   Celem  spotkania   było   przedstawienie   założeń  projektu.  Projekt  wzbudził  duże  zainteresowanie  wśród  władz  miasta, które  zapewniły  o  chęci  współpracy  ze  Stowarzyszeniem  "Orioni"  podczas   jego  realizacji. Podjęty  został  także  temat   przekazania  większej części  budynku szkoły  na  potrzeby  Centrum "Orioni",  co  pozwoliłoby   na  przyjęcie  większej  liczby  podopiecznych, a  przede wszystkim  na  rozszerzenie  oferty  o  działalność  terapeutyczną i edukacyjną, która  wraz  z  nowoczesnym  zapleczem  gabinetów  terapii  specjalistycznych  zabezpieczałaby  kompleksowo  wszystkie  potrzeby edukacyjne  oraz  rehabilitacyjno-rewalidacyjne  dzieci  niepełnosprawnych.
 Dużo  czasu  też poświęcono  na   rozmowy  i  ustalenia  dotyczące   przygotowania  infrastruktury  pod   realizację  specjalistycznych  gabinetów  terapeutycznych, które  mają  powstać  w "Orioni".
Bardzo  ciekawe  dla  obu  stron  było   spotkanie  z  rodzicami  podopiecznych  "Orioni". Przedstawiono  na nim  założenia  projektu,  wyjaśniono   cel  i  przebieg  terapii, które  w  przyszłości  mają   służyć   ich  dzieciom.   Spotkanie  było bardzo  owocne,  intensywne,  bogate  w  wrażenia i  pozytywne  emocje,  wykazało  wielkie  zaangażowanie   i  wielkie  nadzieje  rodziców  na  powodzenie  w  realizacji   działań  projektowych.
   Istotnym   elementem  wizyty  w  Zestafoni  było  poznanie    kadry   terapeutycznej  Centrum  "Orioni".   Na spotkaniu z    nauczycielami  i  terapeutami  szczegółowo  przedstawione  zostały    założenia  projektu   oraz  omówione  konkretne  działania.  Podjęte    zostały  decyzje  dotyczące   przydziału  zgodnie  z posiadanymi  kwalifikacjami, doświadczeniem  zawodowym  i  predyspozycjami   poszczególnych   osób   do  konkretnych   gabinetów   terapeutycznych, które  powstaną  w  Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych.
 
   Bardzo ważne okazało się również spotkanie z dyrektorami przedszkoli, które zostaną wyposażone w gabinety terapii włączającej. Po oficjalnych rozmowach, odbyły się spotkania w pięciu przedszkolach biorących udział w projekcie. Dokonano wyboru sal na gabinety oraz uzgodniono zakres niezbędnych prac remontowych, które wykonają partnerzy z Gruzji.
 
   Pierwsza  oficjalna  wizyta  w Zestafoni  była wizytą  niezwykle  intensywną,  obfitującą   w  bardzo   wiele  wydarzeń   i  oficjalnych  spotkań.  Była  też  wysoce  pouczająca, dostarczyła  nam  ogromu  informacji  na  temat  systemu  edukacji  i  opieki  nad  niepełnosprawnymi  funkcjonującego w  Gruzji, pozwoliła   stworzyć  obraz  realiów   panujących  w  tym  kraju,  co  z  pewnością   będzie  pomocne  przy  realizacji  kolejnych  kroków  podejmowanych  w  ramach  projektu   "Dobry start".
 
 
 
 PLAN SZKOLEŃ TERAPEUTÓWCentrum ORIONI uczestniczących w pierwszym cyklu szkoleń w Tczewie, w dniach 15-22.10.2022r. w ramach projektu „Dobry start. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych w Municypalitecie Zestafoni.
 
 
|  | 16.10.22r. | 17.10.2022r. | 18.10.2022r. | 19.10.2022r. | 20.10.2022r. | 21.10.2022r. |  
| 8.00 - 9.00 | Dzień wolny | Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska | Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan
 | Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych P. Negowski
 | Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska
 | Program usprawniania ruchowego T. Rudnik
 |  
| 9.00- 10.00 | Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska | Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan
 | Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska
 | Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska
 | Program usprawniania ruchowego T. Rudnik
 |  
| 10.00-11.00 | Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych Piotr Negowski
 | Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan
 | Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska
 | Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych P. Negowski
 | Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych. M. Cybulska
 |  
| 11.00-12.00 | Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska
 | Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska
 | Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska
 | Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych P. Negowski
 | Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych. M. Cybulska
 |  
| 12.00-13.00 | Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska
 | Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych J. Abryszyńska-Głąbińska
 | Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska
 | Program usprawniania ruchowego T. Rudnik
 | Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger
 |  
| 13.00-14.00 | obiad |  
| 14.00.15.00 | Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych A. Grzela-Opalińska
 | Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska
 | Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska
 | Program usprawniania ruchowego T. Rudnik
 | Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger
 |  
| 15.00-16.00 | Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych. M. Cybulska
 | Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska
 | Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska
 | Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan
 | Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger
 |  
| 16.00-17.00 | Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych M. Cybulska
 | Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej E. Ambros-Sabatowska
 | Program globalnej terapii domowej. D. Warczak-Wyczyńska
 | Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt A. Kępka-Pazdan
 | Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori J. Kriger
 |  
 
 Szkolenia dla terapeutów Centrum ORIONI prowadzone w Tczewie w ramach projektu "Dobry start. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych w Municypalitecie Zestafoni."
 
 
 
W dniach 15-22.10.2022r oraz 22-29.10.2022r. w Centrum Aktywizacji Osób Niepełnosprawnych w Zespole Placówek Specjalnych w Tczewie realizowane są szkolenia dla terapeutów uczestniczących w projekcie zmierzającym do powstania Centrum Wczesnego Wspomagania Dzieci Niepełnosprawnych w Zestafoni.
W sumie szkoleniami objętych jest 16 terapeutów.
 |   |  | Uczestnicy I tury szkoleń fot. T. Sabatowski | 
 Opracowane zostały materiały szkoleniowe zawierające:
 
Materiały te zostały wydane w języku gruzińskim,  w 100 egzemplarzach i będą stanowiły pomoc dla terapeutów o organizacji pracującymi z małymi dziećmi w Gruzji. Przykładowe programy indywidualne wraz z opisem ich tworzenia, ewaluacji i modyfikacji Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka niepełnosprawnego  Metoda Marii Montessori i terapia polisensoryczna w rozwoju dzieci niepełnosprawnych. Sensoplastyka oraz terapia ręki w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi. Zajęcia terapeutyczne z wykorzystaniem nowoczesnych metod i sprzętu "Integracja Sensoryczna" Muzykoterapia - przykładowe programy indywidualne wraz z opisem tworzenia, ewaluacji i modyfikacji. Przejście z okresu przedszkolnego do szkolnego dla dziecka zaburzonego jest przeżyciem traumatycznym, dlatego należy je przygotować do miękkiego przejścia  Wielokierunkowe wspomaganie rozwoju dziecka w oparciu o globalną terapię domową. Masaż wirowy  Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami, w tym autystycznych, w edukacji przedszkolnej.  Tematyka realizowanych szkoleń obejmuje m.in.:|   |   |  | Fot. T. Sabatowski | 
 
        Programy terapeutyczne z neurologopedii i komunikacji pozawerbalnej         Program muzykoterapii dla dzieci niepełnosprawnych           Nowoczesne metody i programy wsparcia dzieci niepełnosprawnych            Terapia włączająca dzieci niepełnosprawnych w oparciu o nowoczesne metody i nowoczesny sprzęt         Wykorzystanie Cyber Oka w terapii dzieci niepełnosprawnych           Program globalnej terapii domowej.          Program usprawniania ruchowego           Sensoplastyka, terapia ręki i inne metody oraz formy terapii dzieci niepełnosprawnych.         Programy terapeutyczne w oparciu o metodę M. Montessori  |   |   |  | Fot. T. Sabatowski | 
 
 
 II  Moduł projektu" Dobry start. Wczesne wspomaganie rozwoju dzieci niepełnosprawnych
w Municypalitecie Zestafoni"
 
 
 
Projekt realizowany  jest  przez Stowarzyszenie  Na  Rzecz  Szkolnictwa Specjalnego  w   Tczewie w partnerstwie z Zespołem Placówek Specjalnych w Tczewie. Partnerami ze strony gruzińskiej są; Stowarzyszenie Orioni oraz władze Municypalitetu Zestafoni.
Projekt zakłada rozszerzenie działań w zakresie terapii, edukacji i aktywizacji osób niepełnosprawnych w Gruzji. W ramach zrealizowanego w roku 2022 I Modułu projektu, powstało w Zestafoni  Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych. Centrum to siedem nowoczesnych gabinetów, w tym gabinet hydromasażu i masażu, sala terapeutyczna do sensoplastyki, muzykoterapii, fizjoterapii i elementów Sensory Integration, gabinet Cyber Oko i terapii mowy oraz komunikacji pozawerbalnej,  gabinet terapii w oparciu o metodę Marii Montesorii, gabinet psychologa prowadzącego terapię zachowań, gabinet edukacji włączającej  oraz pomieszczenia higieniczne z przewijakiem i toaletą, szatnia dostosowana do potrzeb dzieci niepełnosprawnych. Przeszkoleni zostali terapeuci prowadzący zajęcia w nowym Centrum.
W roku 2023 realizowany jest II Moduł projektu.
W dniach 20-27 maja odbyły się w Zestafoni, prowadzone przez specjalistów z Tczewa warsztaty dla terapeutów pracujących w Centrum oraz szkolenia dla nauczycieli z przedszkoli włączonych do projektu.
 |   |   |  | Warsztaty z muzykoterapii i z zakresu terapii wg M. Montessori (fot. A. Grzela-Opalińska) | 
 Warsztaty obejmowały:
 
Terapię mowy i komunikację z otoczeniem - prowadząca Ewelina Ambros-Sabatowska;Diagnoza i terapia w oparciu o gabinet Cyber Oka - prowadząca Jolanta Abryszyńska-Głąbińska;Terapia w oparciu o metodę M,. Montesorii - prowadząca Jolanta Kriger;Fizjoterapia, masaż, hydromasaż w terapii dziecka niepełnosprawnego - prowadzący Tomasz Rudnik;|   |   |  | Warsztaty w Sali Integracji Sensorycznej oraz z zakresu komunikacji alternatywnej (fot. A. Grzela-Opalińska)
 | 
 Sensoplastyka i terapia ręki - prowadząca Marzena Cybulska;Muzykoterapia jako stymulacja rozwoju dziecka - prowadzący Piotr Negowski,Terapia behawioralna dziecka z autyzmem - prowadząca Agnieszka Grzela-Opalińska. Natomiast szkolenia to:|   |   |  | Warsztaty w Sali Integracji Sensorycznej oraz z zakresu komunikacji alternatywnej (fot. A. Grzela-Opalińska)
 | 
 
Edukacja włączająca w oparciu o metody polisensoryczne, które w utworzonym Centrum poprowadziła Jolanta Kriger.Terapia włączająca jako miękkie przejście od przedszkola do szkoły, które poprowadziła Katarzyna Hałas. 
Zakupiono wyposażenie gabinetów terapii włączającej do pięciu wybranych przedszkoli. Rozpoczęto wyposażenie tych gabinetów. Na wyposażenie gabinetów składają się m.in. laptopy, tablice multimedialne, rzutniki, odtwarzacze CD, zestawy instrumentów, materace, słuchawki wyciszające, światłowody, kolumny wodne, ultrafiolety, solary z tarczami, dywany interaktywne, meble.
 |   |  | Sala terapii włączającej w Przedszkolu nr 5 w Zestafoni (fot. A. Grzela-Opalińska)
 | 
 
W czerwcu i wrześniu odbędą się w Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych w Zestafoni warsztaty dla rodziców tych dzieci. Tematyka spotkań, oprócz indywidualnych konsultacji obejmuje następujące zagadnienia:
 
Zakupiony też będzie bus, dzięki czemu do systemu wsparcia włączona zostanie grupa dzieci niepełnosprawnych z terenów wiejskich.Rodzina z dzieckiem niepełnosprawnym, które poprowadzi Dorota Warczak-Wyczyńska,Globalna terapia domowa, prowadzącą Patrycję Paczkowską,Dieta terapeutyczna, prowadząca Aurelia Kepka-Pazdan. Powstanie Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju jest szansą na tworzenie specjalistycznych placówek tego typu w innych rejonach Gruzji. Stworzone zostaną warunki do ciągłej i globalnej terapii dzieci niepełnosprawnych już od urodzenia.
Beneficjenci projektu to:|   |  | Realizatorzy szkoleń i warsztatów po instalacji gabinetu w Przedszkolu nr 5 w Zestafoni
 (fot. A. Grzela-Opalińska)
 | 
 
Projekt jest finansowany w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw  Zagranicznych RP - w kwocie 987 980 złotych40 dzieci niepełnosprawnych w wieku 0-7 lat, które objęte będą wczesnym wspomaganiem rozwoju, co roku kolejna 10 dzieci zostanie włączona do terapii;16 terapeutów wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którzy obecnie związani są ze Stowarzyszeniem Orioni, a po szkoleniach i warsztatach będą pracowali w utworzonym Centrum Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dzieci Niepełnosprawnych;20 nauczycieli przedszkoli oraz pedagogów, pracujących z dziećmi niepełnosprawnymi;10 studentów kierunków pedagogicznych i psychologicznych; 30 rodziców dzieci niepełnosprawnych, którzy przeszkoleni zostaną w zakresie terapii domowej.  |